Reklama

Mistrovství ČR ve standardních tancích v hale Sparty Balabenka

Datum: 27. Únor 2010, 01:10:34

V sobotu 20. února proběhl jeden z vrcholů tanečnické sezóny - mistrovství České republiky ve standardech. Pořadatelé zvolili halu Sparty Balabenka. Zajímavostí proti předchozím zkušenostem bylo nasvícení. Tentokrát se to obešlo bez reflektorových ramp a svítilo se podstatně bělejším světlem odpovídajícím podle mě spektru úsporných zářivek "Denní světlo". U parketu jsem naměřil barevnou teplotu pro digitální snímače 3420 K, a to odpovídá velmi dobře hodnotě naměřené u studené fotoúsporky, kterou mám na fotostolku (na štítku zářivky je sice uvedeno 5400K, ale skutečnost je opravdu dost jiná, mimochodem zajímalo by mě, jaké mají zkušenosti s těmito denními zářivkami i ostatní).
Velkým plusem nasvícení byla poměrně vysoká úroveň osvětlení, odhaduji to na cca 700 lux. Taky rovnoměrnost nasvícení plochy byla mnohem lepší než bývá obvyklé na podobných akcích, tedy jen malé ztmavení v okrajích parketu a rozích, takže nebylo nutné moc měnit nastavení expozice, protože korekce se dala zvládnout v následné úpravě RAW.
Měl jsem na tuhle akci D3 s 24-70/2.8 a D3s s 70-200/2.8. Na prvním těle bylo nastaveno manuálních f5 a 1/100s při 1000 ASA, na druhém f5.6 a 1/125s na většinu snímků.
Pokud by byl zájem, lze najít odkazy na příslušné galerie na archivu www.alchemio.cz/media .
Fotky z D3 mají kód _ND3xxxx, fotky z D3s mají kód _D3sxxxx. Na galeriích jsou samozřejmě ořezané snímky a v omezeném rozlišení, takže srovnání obou kombinací techniky není dost dobře posouditelné. Fotil jsem téměř vše na oříznutý formát snímače 5:4. Šetří to místo na kartě a stejně bych na počítači ořezával.
Taky jsem zde poprvé plně využil pomůcku pro barevné vyvážení a kalibraci snímače kamery X-Rite Color Checker Passport. Velmi šikovná pomůcka. Software k této pomůcce vytvoří velmi snadným postupem kalibraci pro kameru/světelné podmínky přímo v Adobe Lightroom, který používám - konec rozhodování mezi vestavěnými profily jak kamery tak Lightroomu :-)) a vytvořené profily jsou použitelné i do Photoshopu a Camera Raw.
Fotografů tu byla zas dlouhá řada, nechyběl Martin Kozák a Michal Jeníček (oba s Canony). Martin fotil s barevným vyvážením pomocí mléčně bílého filtru na objektiv pravděpodobně, ale jeho snímky mi připadají příliš do studena.

0
Váš hlas: Žádný

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na „Uložit změny“.

Ukázkový snímek z akce v plném rozlišení

alche dne 27.02.2010, 01:34:17
Obrázek uživatele alche
NikonClub Premim

Ukázkový snímek z této akce v plném rozlišení nafocený technikou Nikon D3s + Nikkor 70-200mm/f2.8 VRII, (1250 ASA, f5.6, 1/160s), je konvertovaný z RAW, Adobe color space, 14 bit lossless compressed do sRGB prostoru na 100% JPG v rozlišení 300 dpi.
Barevné vyvážení vystaveného snímku odečtené z Lightroom: 3100 K, 20 purpur (po lehkém doladění v Lightroomu 2.6), RAW soubor byl nasnímaný s vyvášením na šedou tabulku X-Rite Colorchecker Passport a v Lighroomu rendrovaný s kalibračním profilem kamery vytvořeným pro aktuální světelné podmínky haly, (opět pomocí X-Rite Colorchecker Passport).

http://media.alchemio.cz/Technical/_D3S0927.JPG


no a já jsem si dosud myslel,

dluhos dne 27.02.2010, 02:19:09

no a já jsem si dosud myslel, že RAW jsou surová data, která vůbec nezajímá barevný prostor. Ale chybí údaj o ohnisku pro možnost posouzení času expozice. Na čele a na bradě to vypadá na přepaly.


Re: no a já jsem dosud myslel,

Robert Vojta dne 27.02.2010, 11:53:23
Obrázek uživatele Robert Vojta
NikonClub PremimNikonClub Redakce

A to jste si myslel dobře. RAW jsou opravdu surová data a barevný prostor je vůbec nezajímá. Jak píše dole alche, ať si na foťáku nastavíte sRGB / Adobe RGB, tak výsledek bude naprosto shodný.


psal jsem to proto, že alche

dluhos dne 27.02.2010, 12:12:04

psal jsem to proto, že alche zdůraznil, že měl na foťáku aRGB


Surová data RAW a přepaly

alche dne 27.02.2010, 03:55:21
Obrázek uživatele alche
NikonClub Premim

No RAW data jsou RAW data, ale informaci o světelných podmínkách bere software (například LR) určitě do úvahy při renderování. Když si naimportujete stejný záběr RAW jednou s BT na kameře nastavenou na 2500K a pak na 5000K tak ten rozdíl bude vidět, ale výhoda RAW je, že v LR nebo jiném sofistikovaném SW jde tu barevnou teplotu opravit bez ztráty květinky. Akorát když to máte správně nastavené, tak to rovnou vypadá dobře, nebo dost dobře a úpravy jsou minimální. Na kameře si taky můžete vybrat mezi 12 a 14 bitovým převodem, to si myslím se na RAW/NEF souboru projevuje, ale co se týče volby Adobe prostoru nebo sRGB na kameře myslím, že tahle volba obsah RAW dat nebude při importu nějak ovlivňovat. Alespoň fotka s sRGB prostorem i s Adobe prostorem vypadá v LR po importu identicky. Jestli se nepletu, tak LR si stejně převádí všechny fotky při importu do ProPhoto pracovního prostoru.
Přepaly na bradě a čele mi histogram v LR neukazuje ani náhodou. Nejsvětlejší pixel je 70/72/74%.
Odlesky navíc, kdyby tedy nějaké byly, což na zpocené pleti v protisvětle může snadno nastat, jsou obvykle daleko nad horní hranicí dynamického rozsahu kamery a obvykle není problém je ignorovat, pokud zbytek kompozice je v pořádku. Například přepaly na štrasu na šatech se prostě ignorovat musí, není možné tomu přizpůsobovat expozici a ani film, který má dynamický rozsah nejméně o dva řády vyšší by to nezvládnul.
Aktuální ohnisko pro tenhle snímek bylo 200 mm.


Re: surová data raw a přepaly

Robert Vojta dne 27.02.2010, 11:59:34
Obrázek uživatele Robert Vojta
NikonClub PremimNikonClub Redakce

Jenom pro upřesnění - konverzi RAW souboru nedělá Lightroom, ale Adobe Camera Raw. Takže když hnu šoupátkem s WB, obstará to opět ACR.

Tyto věci - interpolace, aplikace tonální křivky, aplikace profilu foťáku, vyvážení bíle, kompenzace expozice má vždy na starosti RAW converter (ať už ACR nebo jiný).

No a tyto věci - redukce šumu, odstranění různých artefaktů, contrast, jas, saturace, doostření, úpravu barev, atd. může mít na starosti i jiná součást, např. Photoshop.


ACR nebo LR

alche dne 27.02.2010, 22:55:23
Obrázek uživatele alche
NikonClub Premim

Jestli něco dělá ACR nebo LR mě popravdě moc nezajímá. Mám nainstalovaný LR 2.6, který mi vyhovuje, a jestli ten přihrává nějaké aktivity na ACR je mi fuk. ACR jsem nijak samostatně neinstaloval, takže jsem napsal, že to z mého pohledu uživatele dělá LR. Hlavně, že to funguje. Akorát mi vadí, že hodnota BT, kterou ukazuje LR není stejná, jako ta, kterou mám nastavenou na kameře při snímání, kdežto u NX2 to sedí.


možná všechny jmenované

dluhos dne 27.02.2010, 12:10:44

možná všechny jmenované úpravy umí NX2, osobně mu věřím víc než nefiremním SW, jako je PS, LR nebo CaptureOne. PS se mi hodí tak na srovnání linií a vrstvy, teď si na nic jiného nevzpomenu.


Firemní SW

Robert Vojta dne 27.02.2010, 12:50:05
Obrázek uživatele Robert Vojta
NikonClub PremimNikonClub Redakce

Jojo, umí. Ač preferuji Apple Aperture, Capture NX bude vždy dávat lepší výsledky. Pokud upravuji fotku na které mi velmi, ale velmi záleží, tak to dělám v Capture NX. Nic lepšího není a ani nemůže být. Teď nemyslím ovládání programu, ale kvalitu konverze RAW souboru.


re Firemní SW

tori dne 27.02.2010, 13:03:18
Obrázek uživatele tori
NikonClub Premim

jeste jsem nevyfotil fotku u ktere by byl vysledny dojem vice limitovan neoriginalnim raw konvertorem nez moji schopnosti fotografovat... proto pouzivam k prevedu pro me uzivatelsky velmi prijemny Camera Raw a veskere pokusy s NX jsem vzdal...


Re: Firemní SW

Robert Vojta dne 27.02.2010, 13:59:55
Obrázek uživatele Robert Vojta
NikonClub PremimNikonClub Redakce

S tím souhlasím. V podstatě ACR, Capture NX 2, Aperture, ... to všechno dává velmi dobré výsledky. Uděláš v nich to samé. Ale je tu jedno malé ale ... Jelikož Capture NX 2 naprosto přesně zná foťáky Nikonu, jejich profily, křivky, je výsledek co do barvy nejlepší v Capture NX 2. Já osobně Capture NX 2 nemám moc rád, protože uživatelské rozhraní a rychlost, to je jedna velká bída. Ale pokud mám fotografii, která má barvy přesně tak, jak si představuji, můžu to velmi rychle upravit v Capture NX 2 a nemusím se s tím patlat v LR/PS/AP. Stejného výsledku bych v nich také dosáhl, ale trvalo by mi to mnohem déle. Někde po internetu kolují různá schémata srovnávající výsledné barvy a na nich je to krásně vidět. A nejde jenom o barvy, ale i možné další nastavení foťáku, které je v RAWu uloženo a mohu ho jednoduše v Capture NX 2 změnit tak, jako kdybych to změnil přímo na foťáku.

Pozor, nejsem proti ACR - když sleduji výsledky ACR, tak chlapci v Adobe evidentně makají, protože se to začíná velmi blížit výsledkům z Capture NX 2. Takže v tomto směru klobouk dolů. Na to, že si Nikon potřebné informace nechává pro sebe, ACR dává excelentní výsledky.


Re: Firemní SW

tori dne 27.02.2010, 14:24:34
Obrázek uživatele tori
NikonClub Premim

naproste s tebou souhlasim... a take jsme presvedcen o tom ze panove z Adobe dokazou drive vyrovnat kvalitu vystupu nez panove u nikony srovnaji prijemnost a pratelskost prostredi sveho produktu... zvlast pro moje reportazni foceni kdy upravuji desitky snimku je NX zoufalej... kdyz jsme naposledy preinstalovaval pocitac tak uz jsme se na instalaci NX vykaslal... :-)


tím jste se připravil o

dluhos dne 27.02.2010, 13:57:12

tím jste se připravil o možnost parciálních úprav Nik SW, myslím tím U-Pointy


tak jsem si otevřel obrázek v

dluhos dne 27.02.2010, 10:45:56

tak jsem si otevřel obrázek v NX2, a opravdu tam ty přepaly nejsou, tak se omlouvám.